Hoe stel je een creatieve briefing op?

01-12-2023

Een succesvol grafisch ontwerp begint met een heldere en gedetailleerde briefing. Of je nu een logo, flyer of website wilt laten ontwerpen, het opstellen van een goede briefing zorgt ervoor dat de vormgever alle ins en outs kent die nodig zijn om tot het beste ontwerp te komen. Een goede briefing zorgt ervoor dat iedereen op één lijn zit en blijft, voorkomt verwarring en zorgt ervoor dat het ontwerpproces niet vast komt te zitten.

Maar hoe stel je zo'n creatieve briefing nu op? Hieronder volgen een aantal punten die zeker niet mogen ontbreken in jouw creatieve briefing. Uiteraard ben je vrij om je briefing nog verder aan te vullen met alle relevante informatie die je voor handen hebt. Zorg wel dat je het overzichtelijk en toch redelijk beknopt houdt, zodat het leesbaar blijft. Niets is immers zo jammer als de perfecte briefing die door zijn omvang niet wordt gelezen. 

1. Titel en beschrijving

Geef een korte beschrijving van het gewenste eindresultaat en geef het een titel. Dit maakt het praten over het ontwerp een stuk makkelijker. 

2. Definieer het Doel en de Doelgroep

Beschrijf het doel van het ontwerp. Wat wil je bereiken? Of het nu gaat om het aantrekken van nieuwe klanten, het promoten van een evenement, of het versterken van je merkimago, het doel moet duidelijk zijn. Beschrijf ook de doelgroep, zodat de grafisch vormgever de juiste toon en stijl kan kiezen.

3. Geef Informatie over het Bedrijf of Product

Denk hierbij aan kernwaarden, missie en visie van het bedrijf. Geef inzicht in de huisstijl als deze er is. Zorg ervoor dat duidelijk is wat de tone of voice is van jouw organisatie. Is er nog andere relevante informatie die kan bijdragen aan het vormgeven van een ontwerp? Deel deze dan. 

4. Specificaties en Voorkeuren

Bepaal technische specificaties zoals de gewenste afmetingen, kleurenpalet en eventuele andere kaders waarbinnen het ontwerp moeten worden uitgevoerd. 

5. Referentiebeelden en Inspiratie

Verzamel voorbeelden van ontwerpen die je aanspreken. Dit kunnen zowel binnen als buiten je branche zijn. Geef aan wat je wel en niet leuk vindt aan elk voorbeeld, ben zo specifiek mogelijk.

6. Deadline en Budget

Gaaf aan binnen welk tijdsbestek het ontwerp gereed moet zijn. Zijn er tussentijdse deadlines? Geef deze dan ook aan. Dit helpt de grafisch vormgever bij het plannen van het werk. Vermeld ook het beschikbare budget, zodat realistische verwachtingen kunnen worden gesteld.

7. Communicatie en belanghebbende

Stel verwachtingen vast met betrekking tot de communicatie. Geef aan hoe vaak je updates verwacht. Een duidelijk proces helpt misverstanden te voorkomen. Geef ook aan wie belang hebben bij dit project en op welke wijze ze op de hoogte gehouden moeten worden.

8. Op te leveren product of dienst

Geef zo specifiek mogelijk aan wat wordt verwacht. Wordt er bijvoorbeeld een logo ontworpen, in welke bestandsformaten wil je dit ontvangen? Wil je het in kleur ontvangen of wil je ook de monochrome uitvoering ervan ontvangen? Denk hier goed over na en mocht je het niet precies weten geef dan aan waar je het ontwerp voor gaat gebruiken zodat de vormgever hierin kan adviseren.

9. Contactgegevens

En tot slot. Wie is de primaire contactpersoon en hoe kan de vormgever contact opnemen?


Een goed geformuleerde briefing is de sleutel tot een succesvolle samenwerking met een grafisch vormgever. Zo zorg je ervoor dat de ontwerper alle benodigde informatie heeft om een creatief en doelgericht aan de slag te gaan met het ontwerp. 

Ik heb bovenstaande punten verwerkt in een creatieve briefing template die je gratis kunt downloaden. Doe er je voordeel mee!