Social media posts plannen
Uit eten, op stap met vrienden, die leuke sportwedstrijd van je kind, op al deze momenten post je op het moment een leuke foto. Maar wanneer je Social media wil inzetten voor jouw bedrijf, dan is het spontaan plaatsen niet altijd zo makkelijk. Gelukkig is het mogelijk om op de verschillende platformen vooraf je posts in te plannen. In dit artikel neem ik je mee in de voordelen van het plannen, waar je met plannen rekening mee moet houden en hoe je dit aan kunt pakken.
De voordelen van je posts plannen
Op nummer één staat wel tijdwinst. Door je planningsactiviteiten te bundelen bespaar je tijd. Je hoeft je dagelijkse werkzaamheden er niet voor te onderbreken. Doordat je alles bundelt, kom je in een goede flow om berichten te schrijven en er beeld bij te verzamelen/maken. Daarnaast kun je er nu makkelijk voor zorgen dat jouw posts, wat betreft schrijfstijl en beeld, op elkaar afgestemd zijn. Dit zorgt voor herkenbaarheid bij jouw volgers. Je zorgt er ook voor dat jouw huisstijl consequent wordt doorgevoerd. En nee, de perfecte feed bestaat niet. Ik denk ook niet dat je die moet nastreven. Mensen doen immers zaken met mensen en niet met bedrijven. Door af en toe een spontane of afwijkende post te plaatsen, behoud je het persoonlijke karakter van jouw feed.
Door vooraf te plannen kun je er ook voor zorgen dat de content die je jouw volgers biedt voldoende afwisselend is. Wanneer je aan het plannen bent zie je snel genoeg of je niet te veel van hetzelfde post.
Hoe ga je plannen?
Je hebt bedacht om een maand vooruit te plannen, maar hoe pak je dit aan? Ik start altijd met een blanco maandkalender en een lijstje post-categorieën. Dit zijn categorie als; werk, review, blog, tips, wist-je-dat, quotes, etc.Vervolgens kijk ik wanneer mijn volgers online zijn. Welke dag en tijd is het beste om mijn content te gaan delen? Dit kan per kanaal verschillen. Mensen kunnen op Facebook bijvoorbeeld vooral overdag actief zijn, terwijl ze op Instagram vooral 's avonds aanwezig zijn. Je vindt deze informatie in het businessgedeelte van je account. Stel je gaat 2 keer per week een post inplannen, dan kun je nu kruisjes/tijden gaan zetten op de maandkalender wanneer je jouw post wil gaan publiceren. Nu is het tijd om categorieën te gaan verdelen over de maand. Vergeet ook niet om te kijken welke speciale dagen er in de betreffende maand zijn. Google eens op inhaakkalender en je vindt zo een lijstje voor het hele jaar. Klaar met plannen? Nu kun je de content gaan bedenken en maken.
Social media planningtools
Nu je jouw planning op papier hebt en je content gemaakt hebt, kan het inplannen van de posts beginnen. Je kunt hiervoor verschillende tools gebruiken. Ik zal er een paar kort toelichten.
Meta Business Suite | Facebooks business suite laat je berichten plannen en in concept zetten voor zowel zakelijke Facebook- als Instagrampagina's. Meta Business Suite werkt over het algemeen heel goed. Het geeft je suggesties voor de optimale tijd om je posts te plaatsen. En wanneer je mensen wil taggen, dan zoekt Meta Business Suite direct het juiste account erbij. Echter wil hij nog wel eens vreemde foutmeldingen geven, waardoor het plannen of in concept zetten niet lukt. Wil je naast FB en Insta ook op LinkedIn posten, dan zul je dit apart hiervan moeten doen.
Later | Later is een gratis tool (tot een max. aantal accounts en posts, hierna ga je betalen) waarmee je zowel op FB, Insta als LinkedIn kunt plannen.De gratis versie is prima als je alleen je eigen account beheert. Je kunt sinds kort ook meerdere afbeeldingen in één post plannen (carrousel) en ze hebben een link-in-bio-functie voor Instagram, waardoor je hiervoor niet apart nog met een programma als Linktree hoeft te werken.
Hootsuite | Hootsuite is net als Later gratis, wanneer je gebruikt maakt van de beperkte functies die het programma biedt. Ook hier kun je zowel op FB, Insta als LinkedIn posten. De gratis versie is prima als je alleen je eigen account beheert. Wat Hootsuite anders maakt dan Later, is dat je vanuit Hootsuite zelfs in Facebookgroepen een bericht kunt plaatsen.
Naast deze tools, zijn er natuurlijk nog meer tools te vinden. Wanneer je werkt met een CRM-systeem zoals bijvoorbeeld HubSpot, kun je zelfs vanuit deze systemen je Social media inplannen. Kijk dus eerst wat je in huis hebt voor je een nieuwe tool gaat gebruiken. O, en vergeet ook niet spontaan te posten, want juist deze posts maken jouw account persoonlijk.
Heb jij jouw eerste stappen gezet op het gebied van plannen en nog wat vragen? Of kun je wel wat hulp gebruiken bij het creëren van je content? Stuur me een berichtje, dan kletsen we snel eens vrijblijvend verder.